27 Ocak 2013 Pazar

Öğretim Tasarımı Modelleri

Bir Öğretim Tasarım Modelinin genel olarak aşamalarnı belirtirsek;
ANALİZ, TASARIM, GELİŞTİRME, UYGULAMA, DEĞERLENDİRME

ANALİZ
Bu kısımda ihtiyaç analizi yapılır, yani bu çalışmada neyi hedefliyoruz eksikliğimiz ne.

  • Hedeflerin Analizi (Ne öğretilmesi planlanıyor, kazanımmlar neler, alt kazınmlar neler vb)
  • Öğrenenlerin Analizi (öğrencilerin önbilgileri, durumları, istatistiki bilgileri, vb)
  • Ortam Analizi (Bu çalışma için ortam yeterlimi, uygulama yapılacakmı, sınıftamı, uzaktan mı, bv)
  • İçerik Analizi (Hangi konular işlenecek, neler irdelenecek, hangi uygulamalar yapılacak, değerlendirmeler ödevler neler olacak vb )
Burada öğrencilerin hazır bulunuşlukları, Ortam durumu ve İçeriğin toplamlarının Hedef Analizinden çıkartılması bizim İhtiyaç analizimizi oluşturacaktır. Çeşitli hedeflerimiz var ve belki öğrenciler bu hedeflerin bazılarına sahip olabilirler. İçeriklerimiz veya ortam yeterlilikleri şartları yine sağlıyorsa bu istenilen artlar hedeflerimizden çıkartılabilir diyebiliriz.


TASARIM
İçeriğin, yöntemlerin, ortamların, durumların, çalışmaların, değerlendirmelerin, stratejilerin planlanması sürecidir.
GELİŞTİRME
Tasarlanan içerik gerçekleştirilme aşamsıdır. Belirtilen şartlar altında gerekli materyaller, çalışma kağıtları, ortamlar tasarlanır oluşturulur veya temin edilir.
UYGULAMA
Öğretim tasarım modelinin hayata geçirilmesidir.
DEĞERLENDİRME
Bu değerlendirme iki türlüdür. Bir tasarım modelinin değerlendirmesi, diğeri ise öğrenenlerin değerlendirmesidir. Tasarımın değerlendirilmesi sürecinde başa dönülerek eksikler giderilebilir.


Öğretim Tasarım Modelleri'ne geçersek şöyle sıralayabiliriz,

ADDIE tasarım modeli (Analiz, Design=Tasarım, Development=Geliştirme, Implementation=Uygulama, Evulation=Değerlendirme)
ARCS tasarım modeli (Keller'ın modeli. Motivasyon tasarım modeli olarak geçer. Duyuşsal alanlardaki öğrenmelerde kullanılır. Tutum, inanç,...)
Dick ve Carey tasarım modeli
ASSURE tasarım modeli (Materyal seçimi ve kullanılmasında verimi arttırma amacıyla kullanılır.)
Analyze learners (Öğrenenlerin analizi)
State objectives (Amaçların Belirlenmesi)
Select Instructional methods,media and materials (Yöntem ve Ortam Materyallerinin Seçimi)
Utilize media and materials (Medya ve Materyallerin Gözden Geçirilmesi)
Require learner participation ( Öğrenci Katılımının Sağlanması)
Evaluate and revise ( Değerlendirme ve Sistemin Değerlendirilip Revize edilmesi, tekrar düzletilmesi)

Seels ve Glasgow tasarım modeli
•Smith ve Ragan tasarım modeli
•Evrensel tasarım modeli
•Gerlach ve Ely tasarım modeli
•Ayrıntılama kuramı

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder